A konfliktuskezelés lépései | SHL Hungary

A konfliktuskezelés lépései

0.jpg

Ahogyan a magánéletben, úgy a munkahelyen is óhatatlanul kialakulhatnak konfliktusok, nézeteltérések. Bár ezek többsége sokszor zökkenőmentesen megoldódik, néha szükségessé válik a vezetők beavatkozása. Esetenként viszont ez is kevésnek bizonyulhat.

A munkavállalók nagy része rendelkezik valamilyen konfliktuskezelési stratégiával. Felnőttként vannak tapasztalataik és elképzeléseik arról, hogyan kerüljék el vagy előzzék meg a súlyosabb konfliktusokat. Jó esetben problémáikat megfelelő módon és időben jelzik az érintettek felé, nem okoz gondot számukra, hogy megfogalmazzák álláspontjukat, és rendelkeznek annyi önkritikával, hogy el tudják fogadni a másoktól érkező véleményeket, tanácsokat, vagy bírálatokat. Ezért szükségtelen, hogy a vezetők minden esetben azonnal beavatkozzanak a dolgozók közötti nézeteltérésekbe.

A munkavállalók önálló, felnőtt emberek, akik általában egymás között is meg tudják oldani nehézségeiket.

Nem könnyű megtalálni azt a pontot, ahol a vezetőnek be kell avatkoznia a beosztottak közötti konfliktusba. Általánosságban elmondható, hogy még azelőtt közbe kell lépni, hogy a probléma a munka rovására menne. Nem maradhat tétlen a vezető akkor sem, ha a nézeteltérés hosszú időn át sem mutat javulást, vagy ha úgy tűnik, hogy a helyzet idővel súlyosabbá válik.

A vezetőnek nyilvánvalóvá kell tennie, hogy érzékeli a beosztottak közötti konfliktust, ami megítélése szerint elérte azt a pontot, ahonnan már nem hagyhatja szó nélkül azt. Érdemes esélyt adni a dolgozóknak arra, hogy felettesük jelenlétében próbálják meg rendezni vitáikat. A vezető itt moderátorként, közvetítőként működik, aki biztosítja az érintetteknek, hogy kifejthessék álláspontjukat. A vezető módosíthatja a munkabeosztást, döntő szava lehet bizonyos szervezési kérdésekben, emlékeztetheti a munkavállalókat szerződésben rögzített vállalásaikra, tisztázhatja a munkakörökkel kapcsolatos félreértéseket, és szükség esetén világos utasításokat is adhat. Ezek mind elősegíthetik a probléma megoldását.

Amennyiben a dolgozók közötti ellentétek súlyosnak és megoldhatatlannak tűnnek, vagy ha azokban a vezető is érintett, külső segítség bevonása válhat szükségessé. Ez akkor is hasznos lehet, ha a vezető úgy érzi, hogy bizonytalan a konfliktusok kezelésében.

A segítség elterjedt formája a szupervízió, aminek célja a munkavállalók vagy a vezetők szakmai személyiségének fejlesztése.

A szupervizor tehát nem külső ellenőrként vagy döntőbíróként lép fel, hanem olyan semleges szakértőként, aki az érintettek szakmai kompetenciáinak fejlesztésében látja a problémák megoldásának kulcsát. Ez a szemlélet nem csak az adott konfliktus megoldásában lehet hasznos: hatékony módja a jövőben felmerülő problémák megelőzésének is.

Amennyiben az Ön cégénél is jelentkeznek hasonló problémák, akkor akár a munkatársak felmérésében személyiség-kérdőívek segítségével, akár egyéb tanácsadói megbízás keretében az SHL Hungary szakembereivel állunk rendelkezésére! Keressen minket bátran!

További híreink

Ha érdekesnek, hasznosnak találta a fentieket, ossza meg másokkal is!