Kreativitás és vállalati kultúra | SHL Hungary

Kreativitás és vállalati kultúra

kreativitas_nok.jpg

Egy korábbi írásomban már vizsgáltuk a kreativitás témakörét az egyénre koncentrálva. Most egy tágabb aspektusból járom körbe a témát, arra keresve a választ, hogy milyen feltételei vannak egy kreatív, újdonságokra nyitott vállalat létrehozásának.

 

A szervezetekre régebben jellemző piramis jellegű felépítés napjainkra megváltozott: gyakran előfordul, hogy a kreatív elmék projekt alapon dolgoznak, majd a munka végeztével továbbállnak. Míg régebben inkább a hosszú távú együttműködésre törekedtek cégek és munkavállalók egyaránt, mára hangsúlyosabbá vált az átmeneti kooperáció. Ez az újfajta megközelítés homlokegyenest szembe megy olyan régi értékekkel, mint például a lojalitás.

A sikeres szervezetek ma egyre inkább olyan új értékek mentén működnek, mint az intuíció és improvizáció, és igyekeznek integrálni minden olyan elgondolást, amik sikerre vezethetnek.

A kreatív munkaerő megszerzésére több módszer áll egy vállalat rendelkezésére. A legegyszerűbb lépés kisebb kreatív vállalkozások felvásárlása, és az ott már meglévő munkaerő beolvasztása a nagyobb szervezetbe. Ez azonban meglehetősen tőkeigényes, ezért kevesek számára járható út. Lehetőség van arra a már említett megoldásra is, hogy projekt alapon, előre kialkudott összegért alkalmazzák más szervezet erőforrásait kreatív munkára.

A legolcsóbbnak tűnő, de talán legnehezebb út a kreatív egyéniségek magunkhoz csábítása. Ez a toborzási kihívások mellett nagy kockázattal is jár, hiszen egy nem megfelelő környezetben még a legkreatívabb elmék is hamar beleszürkülnek a közegbe, vagy könnyen váltanak egy kedvezőbb ajánlat esetén. Éppen ezért nem elég csupán kreatív munkavállalókat szerződtetni: a kreativitásra ösztönző környezet kialakítására is nagy hangsúlyt kell fektetni.

És itt természetesen nem csak a fizikai környezetről beszélünk, bár ez a szempont sem elhanyagolható. Többször megfigyelték már, hogy egy dedikált és tágas tér növeli a kreativitást. Az ilyen „kreatív szigeteknek” általában biztonságos, kötetlen, szabad a légköre van. Fontos a kényelem is, de nem árt, ha a környezet inkább tevékenységre ösztönöz, mintsem a kikapcsolódásra. Az is lényeges, hogy ne legyenek zavaró, figyelemelterelő tényezők.

Kreatív szervezeti kultúra kialakítása és fenntartása nem egyszerű feladat.

Az innovációt előtérbe helyező látásmód csak akkor tud gyökeret verni, ha a szervezet minden tagja átérzi, hogy ez a  szervezet és az ő számára is hasznos.

Mindez elképzelhetetlen akkor, ha a kommunikáció nem működik megfelelően a vezetők és beosztottak között.

Kíváncsi vagy, hogy a te cégedben milyen a vállalati kultúra? Az SHL Vállalati Kultúra kérdőíves vizsgálata segítségével segítünk feltérképezni ezeket a folyamatokat, hogy a megfelelő információk birtokában javíthass céged teljesítményén!

További híreink

Ha érdekesnek, hasznosnak találta a fentieket, ossza meg másokkal is!