Tapasztalat és kreativitás – ellentmondásos elvárások? | SHL Hungary

Tapasztalat és kreativitás – ellentmondásos elvárások?

yxcvv.jpg

Az álláshirdetésekben gyakran jelenik meg a jelentkezőkkel szemben támasztott követelmények között a tapasztalat és a kreativitás. Az ilyen elvárásokat megfogalmazók aligha gondolnak bele, hogy a két tulajdonság között ellentét feszül. A komoly tapasztalatokkal rendelkező, ugyanakkor kreatív munkaerő ritka kincsnek számít.

Az igazán tapasztalt kolléga az, akinek nem lehet újat mutatni. Aki már minden helyzetet látott, minden problémát ismer, és minden helyzetben tudja, mit kell tennie. Nem kell neki elmagyarázni a dolgokat, bőséges tapasztalatai alapján mindig időben felismeri az adott szituáció lényegét, és gyorsan alkalmazza a jól ismert, bevált megoldásokat. A tapasztalt kolléga gyorsan dolgozik, sokszor rutinból, szinte oda sem figyelve is jól végzi munkáját.

És ezen a ponton már sejthető, hogy miért nem az ilyen rutinos, öreg rókák lesznek a csapat kreatív újítói. Mivel minden jól működő, kipróbált megoldást ismernek, ezért nincs szükségük arra, hogy új módszerekkel kísérletezzenek és alternatív megközelítésekkel próbálkozzanak. A tapasztalatlan munkaerő számára azonban kezdetben az egész struktúra az újdonság erejével fog hatni. Már ahhoz is a kreativitását kell használnia, hogy jól időzítve jusson el új munkahelyére, vagy hogy ne tévedjen el az irodában. Természetes, hogy az elé kerülő, számára újszerű problémákkal is a maga egyéni nézőpontja alapján próbál megbirkózni, néha meglepően jó eredménnyel.

Fred E. Fiedler, a vezetéselmélet egyik legnagyobb tekintélyű kutatója így vélekedett erről a kérdésről: „Amikor különösen tapasztaltak vagyunk, akkor teljesen ismerjük a szituációt, és gyorsan cselekszünk annak alapján, amit korábban megtanultunk. Ez azt jelenti, hogy valójában nem hozunk döntéseket, nem gondolkodunk analitikusan, nem használjuk a kreativitásunkat. Másrészről, amikor elemzően gondolkodunk, vagy kreatív ötleteket keresünk, akkor nem hagyatkozhatunk a tapasztalatunkra.”

Bár vannak bizonyos szakmák – jellemzően a marketing világában –, ahol a kreativitás és a tapasztalat egyszerre megjelenő elvárás és működő realitás lehet, a munka világának nagy részén és életünk legtöbb helyzetében e két dolog ritkán jár együtt.

További híreink

Ha érdekesnek, hasznosnak találta a fentieket, ossza meg másokkal is!