Értékelő és fejlesztő központ (AC/DC) | SHL Hungary

Értékelő és fejlesztő központ (AC/DC)

Értékelő és fejlesztő központ, AC/DC

Az Értékelő Központokat Európában „találták fel”: a háborús készülődés során a német és az angol hadsereg vezetői is olyan módszert kerestek, amellyel növelni lehet a katonatisztek kiválasztásának hatékonyságát. A háború után az Egyesült Államokban először titkosügynökök kiválasztására használták, de hamarosan felfigyeltek rá a nagyobb vállalatok is (az AT&T telefontársaság, az IBM, a Xerox stb.). Amerikából tért vissza Európába (először az amerikai multik leányvállalataihoz). Magyarországon a 90-es évektől vált egyre népszerűbbé: ebben úttörő szerepet vállalt az SHL Hungary Kft.

A kettős név (Értékelő és fejlesztő központ) arra utal, hogy a módszer a kiválasztás mellett fejlesztésre (a fejlesztési igények felmérésére) is alkalmas.

Értékelő központ (AC)

Az értékelő központ az új munkatársak kiválasztására kialakított módszer. Ha a kiválasztás folyamatát az interjúnál objektívabbá, a teszteknél gyakorlatiasabbá akarjuk tenni, a beválás esélyeit növelni akarjuk, akkor ez az egyik legjobb technika, amelyet használhatunk. Lényege: a potenciális munkavállalót olyan feladatok elé állítják, amelyek kapcsolódnak a betöltendő munkakörhöz, és így a megfigyelők a munkahelyi viselkedésére vonatkozó következtetéseket vonhatnak le a viselkedéséből, problémamegoldásából, csoportban való működéséből, stressz helyzetben nyújtott teljesítményéből. A jelöltek viselkedéséből kiderülhet, hogy ki a vezető és ki a beosztott típus, ki képes kompromisszumra és ki az, aki hajlandó konfrontálódni, ha kell. Az értékelő központ során a potenciális munkavállalónak néha a többi jelölttel („vetélytárssal”) együtt kell csoportos feladatot megoldania, és az is előfordul, hogy „beépített embert” használnak egy-egy gyakorlatban.

A vállalatoknak többnyire tanácsadó cégek segítenek összeállítani az adott pozícióhoz igazodó értékelő központot (a gyakorlatokat, a vizsgálandó kompetenciákat). A potenciális munkavállaló teljesítményét a megfigyelő szakemberek elemzik, értékelik és ennek alapján születik meg a döntés a pozíció betöltéséről.

Az értékelő központ előnyei:

  • növeli a felvett alkalmazottak beválásának esélyét,
  • egyszerre több embert is lehet vizsgálni vele,
  • a HR szakemberek gyakorlati tapasztalatokra alapozhatják döntésüket,
  • megmutatja a potenciális munkavállalók erősségeit és gyengeségeit,
  • a potenciális munkavállalók több területen is bizonyíthatnak, érvényesülhetnek.

Fejlesztő központ (DC)

A fejlesztő központ hasonlít az értékelő központhoz, de sok különbség is van köztük. Célja a meglévő alkalmazottak fejlesztési szükségleteinek felmérése. Segítségével könnyebb elérni a szervezet belső fejlesztési céljait: az alkalmazottak időszakos értékelése révén információt kaphatunk kompetenciájukról és fejleszthetőségükről. Itt is a külső vagy belső HR szakemberek állapítják meg az adott pozícióhoz szükséges kompetenciákat, választják ki a megfelelő gyakorlatokat. A fejlesztő központok tipikusan hosszabbak az értékelő központoknál (általában két naposak) és a visszajelző beszélgetések is hosszabbak.

A következőkben megpróbáljuk az értékelő központot végző szakemberek és az értékelő központon résztvevő munkavállalók szemszögéből körbejárni az értékelő központ lényegét.

Kritikák, avagy értékelő központ a szakemberek szemszögéből

Az értékelő központ népszerűsége fokozatosan nő, de nem minden szakember elégedett ezzel a technikával. Az ő kritikáikból sorolunk fel néhányat azért, hogy tanuljunk belőlük:

  1. Az elvégzendő feladatoknak nincs közük a betöltendő munkakörhöz. Sajnos a jelöltek gyakran olyan helyzet- és szimulációs gyakorlatokat kapnak, amelyek alig kapcsolódnak az általuk betölteni kívánt pozíciókhoz (pl. „ha lezuhantok egy sivatagban, hova helyezitek a sebesülteket”).
  2. A mesterséges környezet hibája. A csoportos feladatokban a potenciális munkavállalónak néha „vetélytársakkal” együtt kell részt vennie, miközben több megfigyelő figyeli, elemzi a történteket. Ez ronthatja a teljesítményét, akadályozhatja, hogy kimutassa a pozícióra való alkalmasságát.
  3. A látottak és a teljesítmény közti diszkrepancia. Az objektivitás/szubjektivitás kérdése megkerülhetetlen: még a legképzettebb szakembereknek is vannak előítéleteik, bizonyos tulajdonságok, gesztusok szimpatikusak illetve ellenszenvesek számukra.
  4. Talán a legerősebb érv az értékelő központ módszer ellen az, hogy időigényes és drága. Bár az értékelő központok időtartama megrövidült az utóbbi évtizedekben, a tipikus értékelő központ időtartama ma is 1 nap, és az értékelő vezetők ideje is sokba kerül.

A bírálatokat megszívlelve érdemes törekedni arra, hogy az értékelő központ gyakorlatai minél szorosabban kapcsolódjanak a betöltendő munkakörökhöz, az értékelők képzésével csökkentsük a szubjektivitásból fakadó torzítást és ne növeljük az értékelő központ idejét a szükségesnél hosszabbra.

Tanácsok munkavállalók részére az AC-re való készüléshez

Az értékelő központ a jelölt szemszögéből fáradságosnak, időigényesnek és stresszesnek tűnhet, másrészt viszont lehetőséget biztosít számára, hogy több területen is megmutassa szakértelmét, kompetenciáját, bizonyítsa a munkára való „rátermettségét”. Van néhány jótanács, amelynek megfogadása segítheti a jelöltet az értékelő központ sikeres elvégzésében:

  •  Légy kipihent: a siker alapfeltétele, hogy a jelölt „jó állapotban” kezdjen hozzá az értékelő központhoz.
  • Az értékelő központ előtt gondold át erősségeidet és gyengeségeidet: az értékelő központ során domborítsd ki erősségeidet és mutass készséget a fejlődésre.
  • Légy csapatjátékos: az értékelő központokban gyakran szerepel csoportos feladat, melynek során egyszerre kell bizonyítanod, hogy tudsz csapatban dolgozni és ugyanakkor ha kell, kész vagy vállalni a vezetést.
  • Készülj fel a prezentációra: ha prezentációra kerül sor, előadásod legyen szakmai, meggyőző és érdekes.

Az értékelő és fejlesztő központ módszer tanulható

Az értékelő központ lényege egy intenzív képzés során 2 nap alatt elsajátítható (bár az értékelő központ tervezéséhez, szervezéséhez, lebonyolításához szükséges tudás, készség ezután még sokáig fejleszthető). Ha Ön szeretné professzionális alapokra helyezni cége kiválasztási módszereit,  jelentkezzen következő Értékelő-Fejlesztő Központ (AC/DC) képzésünkre.

A módszerről az SHL könyvek kiadója, az EDGE2000 Kft. nemrégiben átfogó kötetet adott ki „Értékelő Fejlesztő Központ” címmel. A könyv ennek a témának az első magyar nyelvű összefoglalása. A könyv megrendelhető az Edge2000 Könyvkiadótól vagy az SHL Hungary Kft-től.

További híreink

Ha érdekesnek, hasznosnak találta a fentieket, ossza meg másokkal is!